pühapäev, november 12, 2006

 

11.11.2006



Olen kutsutud ühe saunanaise laulatusele Tallinna Issanda Muutmise Peakirikusse. Ma ei ole kunagi varem sellesse kirikusse sattunud ja ühtlasi pole ma varem ka ühelgi õigeusulisel toimingul viibinud. Kirik on seest väga rikkaliku kujundusega, kullakarvaline. Kõik kirikuteenrid, keda näen, sarnanevad neile, keda kunagi Petseri kirikus nägin-habetunud, musta riietatud. Vasakul punasel samettoolil istub kiriku tähtsaim. Ülempreester, nagu aru saan.

Algatuseks lausub ukse juures noorpaarile sõnad keegi ülempreestrist järgmine, ilmselt siis preester. Teda toetab kuhugi peidetud laulev kvartett. Mõne aja pärast toimetab preester pruutpaari kättpidi ülempreestri ette. Kahel pool paari kõnnivad kaks noormeest, kes on vast tunnistajate rollis. Pruudi vasakul küljel kõnnib tema tütar. Pruutpaar on loomulikult imekaunis. Pruut kannab valget tohutu pika sabaga kleiti. Saba kannab pruutpaari taga üks poisslaps. Peig on rüütatud inglaslikku sabakuube. Tõesti kaunis.

Kogu riitus on minu jaoks uus, välja arvatud see, et olen näinud, kuidas kaks tunnistajat pruutpaari kohal värisevate kätega kroone hoiavad. Kirikutegelased viivad üritust läbi laulev-kõneleval (räppival?) viisil. Minu jaoks jätab see kõik kuidagi kurva tunde. Kirikutegelased ise on väga karmide nägudega. Mingil hetkel tiirutab pruutpaar kolm korda ümber "kõneposti". Arvatavasti see ei ole altar, kuna see on selleks liiga pisike. Mul kahjuks ei ole tõesti õrnematki aimu õigeusu terminitest. Ülempreester naeratab vaid korra, kui lõpusõnu lausub ja õnne soovib.

Tegelikult ma ei suutnud kogu asjasse piisavalt süveneda, sest loomulikult oli laulatusele kaasa võetud erinevas vanuses lapsi. Lastevanematel oli filmilise, pildistamise ja niisama hardumise lialt tegemist, et laste järele vaadata. Seega jooksid põngerjad kolinal ringi (ka Issameie palve ajal), lärmasid, üks ronis jalgupidi ülempreestri toolile jne.jne. Ma ei saa aru, miks ei tegeleta oma lastega, ma ei saa aru, miks neid ei keelata kirikutes ja kontserdisaalides. Millised inimesed neist lastest kasvavad? Mis saavad kord nende lastest? Kas enam mitte miski pole püha ja puutumatu?

Comments: Postita kommentaar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?